Het aanvragen van een asbestattest kan een ingewikkeld proces lijken, maar met de juiste kennis en begeleiding zal het gemakkelijker zijn dan u denkt. Als notaris of makelaar moet u allereerst op de hoogte zijn van de lokale regels en voorschriften met betrekking tot asbestcertificering. Dit om ervoor te zorgen dat u alle benodigde documenten en formulieren correct kunt invullen.
Daarnaast is het ook belangrijk om te weten dat een gecertificeerd asbestdeskundige, zoals Amianto, u kan ondersteunen in het uitvoeren van een asbestinventarisatie en u een asbestattest kan bezorgen.
Lees verder om meer te weten te komen over het aanvragen van een asbestattest als notaris of makelaar en ontdek hoe u deze belangrijke stap in het verkoop- of aankoopproces succesvol kunt doorlopen.
Vraag een asbestattest aan.
Amianto is gespecialiseerd in het uitvoeren van asbestinventarisaties voor (bedrijfs)gebouwen in Vlaanderen.
Wat is een asbestattest?
Een asbestattest of asbestcertificaat is een officieel document dat aangeeft dat een bepaalde locatie, bijvoorbeeld een gebouw of terrein, vrij is van asbest of dat er op een veilige manier met asbest is omgegaan. Asbest is een schadelijk materiaal dat vroeger veel werd gebruikt in de bouw vanwege zijn isolerende en brandwerende eigenschappen. Echter, vanwege de gezondheidsrisico's die ermee gepaard gaan, zoals longziekten en kanker, is het gebruik van asbest in België sterk gereguleerd.
Als notaris of vastgoedmakelaar bent u betrokken bij de verkoop of aankoop van een woning. Het hebben van een geldig asbestattest is van groot belang, omdat het aantoont dat de woning veilig is en geen risico vormt voor de gezondheid van de bewoners. Bovendien kan het ontbreken van een asbestattestleiden tot juridische problemen en vertragingen in het verkoopproces. Het is dus cruciaal om op de hoogte te zijn van de vereisten en het aanvraagproces voor een asbestattest.
Is een asbestattest verplicht?
Sinds november 2022 is het verplicht een geldig asbestattest te hebben bij de verkoop of schenking van (een deel) van een gebouw.
Vanaf 2025 is het verplicht om een asbestattest te hebben voor elk gebouw dat is gebouwd voor 2001, ook als de eigenaar geen plannen heeft voor verkoop.
Indien de eigenaar besluit om het gebouw te verhuren, is hij verplicht om een kopie van het asbestattest aan de huurder(s) te verstrekken.
Met andere woorden, als uw klant een ouder gebouw bezit en dit wenst te verkopen is hij sowieso verplicht om een asbestattest aan te vragen.
Hoe kan u als notaris of vastgoedmakelaar een asbestattest aanvragen?
Voordat u een asbestattest kunt aanvragen, moet u de nodige documenten verzamelen. Dit kan onder meer een kopie van het eigendomsbewijs van de woning, een plattegrond van de woning en eventuele eerdere asbestonderzoeken omvatten. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat alle documenten up-to-date en volledig zijn om vertragingen in het aanvraagproces te voorkomen.
Een cruciale stap in het aanvraagproces van een asbestattest is het kiezen van een gecertificeerde asbestdeskundige, zoals Amianto. Ons deskundig team zal de woning grondig onderzoeken op de aanwezigheid van asbesthoudende materialen. De asbestdeskundige maakt een asbestinventaris op en bezorgt u hiervan een attest, het zogenaamde OVAM asbestattest.
Hoe gaan we te werk?
Aanvraag attest
U vraagt uw asbestattest aan
Inplanning inventarisatie
We plannen samen met u de inventarisatie in.
Uitvoering inventarisatie
We voeren de inventarisatie ter plaatse uit.
Oplevering asbestattest
U ontvangt u OVAM asbestattest.